Welkom
Origin is het talentontwikkelingsprogramma van Scapino. We vinden het belangrijk om jonge makers de kans te geven een stuk te creëren bij een groot gezelschap dat we in heel Nederland laten zien. Daarbinnen leggen we de nadruk op het ondersteunen van vrouwelijk talent.
In deze editie van Origin doen we dat samen met het Rotterdams Choreografenconcours RIDCC waar nieuw internationaal talent ontdekt wordt. Daarnaast zijn we, als eerste dansgezelschap, ook een samenwerking aangegaan met Cinedans Filmfestival om dans en film dichter bij elkaar te brengen en omdat er prachtige films worden gemaakt die meer publiek verdienen. Zo ontstond het idee om een avond te brengen met vier autonome kunstwerken; twee dansstukken en twee dansfilms.
Alle vier de kunstwerken zijn een reflectie op de kwetsbaarheid van de mens en doen de grenzen vervagen tussen werkelijkheid en fantasie. Waar in de film Fibonacci en de choreografie The breakable us vóór de pauze de focus ligt op de kwetsbare mens en zijn persoonlijke gevoelens, ligt na de pauze in Lucid dreaming en GOATS de focus op kwetsbaarheid via het absurdisme van een maatschappij waaruit mensen willen ontsnappen.
Ik waardeer enorm dat alle choreografen en dansers met lef ook hun eigen grenzen verlegd hebben en zichzelf blootgeven met hun eigen kwetsbaarheden.
Wij wensen u een hele fijne voorstelling!

Nanine Linning
Na de voorstelling
De reactie van publiek is bijzonder belangrijk voor ons! We horen na afloop heel graag hoe u de voorstelling hebt ervaren. Deel uw ervaring op onze nabelevingspagina, via Facebook of Instagram. De mooiste reacties delen we online op onze website en via sociale media.
Podcast
In onze digitale inleiding vertelt presentator Iris Hendriks in ongeveer 10 minuten alles over de voorstelling Origin.
De podcast is bedoeld om u voor te bereiden op het theaterbezoek en een voorproefje te geven van de betekenis van de dansvoorstelling. Nadat u hebt geluisterd zult u met compleet andere ogen en oren de voorstelling beleven.
Olivia Court Mesa The breakable us
The breakable us is een nieuwe creatie van Olivia Court Mesa voor Scapino Ballet Rotterdam, waarin atletische fysieke kracht wordt gecombineerd met conceptuele diepgang. Court Mesa onderzoekt het idee dat trauma een onlosmakelijk deel is van ons mens-zijn, waaruit we helen en een nieuwe versie van onszelf worden. Trauma als bron voor groei.
Door objecten en lichamen samen te brengen, verweeft het stuk een intrigerende dialoog met de ruimte en de materialiteit die ons omringt. Het werk verkent veerkracht en ons vermogen tot herstel. Met een hypnotische benadering nodigt The breakable us het publiek uit om te reflecteren op hoe we elkaar ondersteunen en uitdagen in de ruimte die we met elkaar delen, terwijl het delicate evenwicht tussen kwetsbaarheid en transformatie wordt blootgelegd.
Olivia Court Mesa:
“Ik ben geïnteresseerd in het psychologische aspect van menselijk gedrag en de relatie tussen lichaam en geest. Wanneer kruisen ze elkaar en wanneer scheiden ze zich? Ik word geïnspireerd door pure fysieke actie, die een universele taal uitdrukt.
Ik observeer het lichaam als een object en gebruik het als een blanco canvas, waarbij het feit dat we ons eigen gewicht dragen het meest aanwezig is. Er is massa en een constante fysieke interactie met de zwaartekracht. Het lichaam dwingt ons om vragen te blijven stellen over onze aanwezigheid.
The breakable us onderzoekt hoe we genezen van persoonlijke en collectieve trauma's en hoe we pijn omzetten in groei.
In plaats van trauma als puur negatief te zien, zie ik het als een deel van onze menselijke ervaring - iets dat ons vormt, zoals een verwonding die geneest maar een spoor achterlaat. Geïnspireerd door Kintsugi, de Japanse kunst om gebroken keramiek met goud te herstellen, gebruik ik het lichaam om te onderzoeken hoe we na een trauma kunnen herstellen en ons opnieuw kunnen verbinden. Trauma blijft hangen als een geest, maar contact maken met objecten helpt ons te verankeren in het heden. Uiteindelijk vertelt het lichaam het verhaal - door gebroken stukken weer bij elkaar te brengen en pijn om te zetten in genezing.”

Olivia Court Mesa
Creatives
Choreografie
Olivia Court Mesa
Assistent
Koen Eye
Muziek
Yehezkel Raz en Roey Hason
Tracks
Dust, When Everyone Is Asleep, Aridity, Tint, There Is No Time, Lava, Cracks Further door Yehezkel Raz Yair Cohen. Rework door Yehezkel Raz en Yair Cohen
Decorontwerp
Zohar Shoef
Lichtontwerp
Jan Boiten
Kostuumontwerp
Olivia Court Mesa in samenwerking met Petra Finke
Dramaturgie
Merit Vessies
Cast van vanavond
Clemence Perichon, Lucas Donner, Francesco Simeone, Pedro Correia, Sven Guyt

Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson GOATS
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson maken al enige jaren naam met spraakmakende en maatschappelijk geëngageerde stukken. Hun nieuwe choreografie GOATS is een fantasierijke satire op de hedendaagse tijd. Met krachtige beelden, humoristische danstaal en absurdisme geven zij commentaar op bestaande sociale systemen en machtsstructuren. Op speelse wijze dagen zij het publiek uit om de wereld met nieuwe ogen te bekijken.
GOATS is opgezet als een surrealistische fabel waarin het menselijke en het dierlijke met elkaar botsen en het groteske en het poëtische elkaar ontmoeten. Op carnavaleske wijze laat het stuk de absurditeit en soms de wreedheid van het moderne leven zien. De performers, hybride wezens, bevinden zich in een vervreemdend landschap van gras, waar de grens tussen werkelijkheid en fantasie vervaagt. Een pastorale wereld die zowel idyllisch als beklemmend is. De personages—half mens, half geit—zitten vast in een wereld waarin ze niet meer passen. Hun enige ontsnapping naar vrijheid is een gedaanteverandering: een overgang naar het dierlijke. Op originele wijze stelt GOATS actuele vragen over onze relatie met de natuur en wie we zijn in een maatschappij die steeds moeilijker te doorgronden is.
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson:
“GOATS is bedoeld als een absurdistische satire. In dit nieuwe stuk duiken we in de absurditeit van de moderne wereld en maken we een surrealistische fabel waarin mens en dier botsen. We hadden een ruimte voor ogen waar het groteske en het poëtische elkaar ontmoeten, een carnavaleske satire die de absurditeit en soms wreedheid van het moderne leven onderzoekt. We wilden een werk creëren waarin hybride figuren, half mens, half geit, proberen te ontsnappen aan een systeem dat hen opsluit, door middel van metamorfose.
Deze wezens, figuren van hedendaagse vervreemding, belichamen een wanhopige poging om te transformeren - om anders te worden - om een oplossing te vinden voor een verpletterende wereld.
Het podium, bedekt met gras, verandert in een dubbelzinnig pastoraal rijk. Het is noch een gevangenis, noch een menselijke dierentuin, noch een heilige ruimte en vervaagt de grenzen tussen werkelijkheid en fantasie. Deze ruimte legt regels op en weerspiegelt de machtsdynamiek die de massa's vormgeeft. Hier, waar het heilige en het speelse elkaar overlappen, wordt het een absurde speeltuin waar de mechanismen van een vervreemdend systeem blootgelegd worden.
Centraal staat de figuur van de geit - als soort, als demonische voorstelling en als speelgoed. Dit dier is toegeëigend, tussen heilig en gedemoniseerd, in mythen en religieuze verhalen: van Pan en saters tot de zondebok van de joods-christelijke traditie, de geit is vaak gereduceerd tot monsterlijke projecties. Met GOATS eisen we dit dier terug en bieden we het een hybride en kritische ode.”

Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson
Creatives
Choreografie
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson
Muziekcompositie
Guillaume Jullien
Muziekarrangement
Isaiah Wilson
Lichtontwerp
Jan Boiten
Kostuumontwerp
Petra Finke
Decorontwerp
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson in overleg met Guido Verschoor
Dramaturgie
Merit Vessies
Cast van vanavond
Rafaël Belinha, Mathis Deure, Noa Köhler, Ellen Landa, Elaine Meijerink, Linde van Raaij, Adrian Torres
GOATS is een coproductie met Theater Bielefeld en Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

In coproductie met RIDCC
Zowel Baltzinger/Wilson als Court Mesa ontvingen de XL Production Award, ’s werelds grootste dansprijs toegekend door Rotterdam International Duet Choreography Competition en geproduceerd door Scapino. Als partner van het eerste uur van dit unieke choreografieconcours is Scapino springplank voor choreografisch talent wereldwijd.
In juni reist danstalent van over de hele wereld naar Rotterdam voor de zevende editie van RIDCC (Rotterdam International Duet Choreography Competition). Een must voor alle dansliefhebbers! Zestien choreografische talenten presenteren veelzijdige, innovatieve en opmerkelijke duetten, terwijl ze zich inzetten voor veelbelovende prijzen.
Maya Roest en Mischa van Leeuwen, oprichters en artistiek leiders van RIDCC: “Ruim tien jaar geleden choreografeerde ik [Mischa] een solo voor Maya, waarmee we deelnamen aan de Internationales Solo Tanz Theater Festival Stuttgart competitie. We wonnen de tweede prijs voor choreografie, wat natuurlijk een geweldige ervaring was, maar het deed ons vooral beseffen hoe waardevol een competitie kan zijn voor jonge makers. We besloten het heft in eigen handen te nemen en dat betekende de start van RIDCC. Nu, zeven jaar later, heeft RIDCC zich op de kaart gezet als grootste duetcompetitie van de wereld!” Maya vervolgt: “Met RIDCC willen we een gemeenschap creëren waar opkomende makers ervaringen opdoen en connecties maken die van onschatbare waarde zijn voor hun verdere carrières. RIDCC is dus veel meer dan een competitie met mooie prijzen. Het is een totaalervaring, met masterclasses, workshops en netwerkbijeenkomsten. Voor het publiek biedt RIDCC drie prachtige avonden met de mooiste 16 duetten van opkomende makers van over de hele wereld. Speciaal voor u uitgekozen uit meer dan 400 inzendingen!”
Do 12 juni 20:00u | Vr 13 juni 20:00u | Za 14 juni 20:00u
Locatie: Theater Rotterdam Schouwburg
Kaarten via tr.nl/RIDCC
-
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson
Self-made kunstenaar, danser en choreograaf Sarah Baltzinger en experimenteel kunstenaar Isaiah Wilson vormen sinds 2022 een spannend choreografisch team dat samen al verscheidene projecten regisseerde en prijzen won, waaronder de RIDCC XL Production Award in 2023. -
Olivia Court Mesa
De Chileens-Israelische choreografe, danseres, docente en onderzoeker Olivia Court Mesa wijdt haar leven al 25 jaar aan de kunst. Ze daagt in haar werk de traditionele genderrollen uit en onderzoekt hoe één lichaam zowel mannelijke als vrouwelijke kracht kan bevatten.
Film gecureerd door Cinedans Fibonacci
Fibonacci toont een menselijke kudde die zich door glooiende velden beweegt. Hun bewegingen zijn in harmonie met het landschap, totdat een onwetende jager hun pad kruist en het evenwicht verstoort.
Deze dansfilm fungeert als een audiovisuele meditatie op Fibonacci-patronen in de natuur, kuddegedrag, filmstructuur en muziek. Fibonacci is een reeks getallen die spiraalvormige patronen creëert, gerelateerd aan de gulden snede – een esthetische harmonie die overal in de natuur te vinden is.
De film werd geproduceerd in Tsjechië, met een internationaal creatief team, waaronder de Franse choreografe Marie Gourdain en performers uit Tsjechië, Slowakije, Polen en Rusland. Door deze samenwerking weeft de film de schoonheid van het landschap, de precisie van beweging en de onderliggende wiskundige orde van de Fibonacci-reeks samen.
Credits
Peformers: Aneta Bočková, Silvie Kudelová, Adéla Petáková, Eliška Benešová, Tereza Stachová, Daniela Kolková, Anastasia Efimova, Katarzyna Kamecka, Ekaterina Plechkova, Matěj Šumbera, Tomáš Wortner, Matouš Adam, Michal Nagy, Juro Mitro, Miroslav Kumhala
Regie, montage, muziek: Tomáš Hubáček
DOP: Alan Soural
Choreografie: Marie Gourdain
Landschapsontwerper: Tereza Havlová
Producer: Jan Macola
© Mimesis Film 2020
De productie werd ondersteund door het Tsjechische Filmfonds en het Zuid-Moravische Filmfonds.
Film gecureerd door Cinedans Lucid Dreaming
Lucid Dreaming vertelt het verhaal van een meisje in een trein, die zichzelf verliest in de wereld van een onbekende man die tegenover haar zit. Naarmate ze steeds meer opgaat in zijn wereld, worden de trein zelf en haar medepassagiers een steeds intenser onderdeel van haar ervaring.
Tijdens deze non-verbale ontmoeting tussen vreemden ervaart ze hoe verbeelding en empathie zowel krachtig als kwetsbaar kunnen zijn.
Lucid Dreaming is een Nederlandse korte dansfilm uit 2023, geregisseerd door regisseur-choreograaf Emma Evelein. De film won het Gouden Kalf voor "Beste Korte Film" in tijdens het Nederlands Film Festival 2023.
Credits
Peformers: Marie Lou Lagrange, Jinko Wu Adams, Djinti Sullivan, Remy Tilburg, Enzo Boffa, Sara de Greef, Chris-Pascal Englund Braun, Roberta Riontino, Alice Godfrey, Toon Lobach, Finn Xiao Xiao van Drenth, Dale Ratcliff
Regie, script en choreografie: Emma Evelein
Producers: Thomas Mataheru, Jolijn van Rinsum
Director of Photography: Christiaan van Leeuwen
Production Design: Farhad Vilkiji
Set Construction: Niels de Witt
Montage: Carlos Font Clos
Sound Design: Max van den Oever
Componist: Yellowbloom
Kostuumontwerp: Lissa Brandon
Visagie: Sanne Schoofs
Repetitor/bewegingsassistent: Sara Europaeus
Gepresenteerd door Blanc Film in samenwerking met DotInk Cinema, Sugar Rush Film, Everstory Productions, Stichting Emma Evelein Dance
Origin van Scapino
Scapino’s oorsprong ligt in 1945. Na vijf jaar oorlog wilden onze oprichters weer plezier en verbeelding terugbrengen in het leven, vooral in dat van kinderen. Dans als sociaal medicijn. Scapino werd ’s werelds eerste professionele dansgezelschap voor kinderen. Een publiek dat moest worden opgebouwd, school voor school, generatie na generatie.
Vanuit de drang om met dans iets teweeg te brengen vond Scapino zichzelf steeds opnieuw uit. We veranderden van jeugddansgezelschap naar een gezelschap voor iedereen. En met de komst naar Rotterdam ging het roer opnieuw om. Het werd tijd voor een nieuw, eigentijds repertoire met producties die mensen iets lieten ervaren over de wereld waarin we leven.
Wat bleef is de behoefte om te verbinden. Om met verbeeldingskracht, schoonheid en dialoog contact te maken met de ander. Met programma’s op het gebied van talentontwikkeling, community art, cultuuronderwijs, inclusie en diversiteit inspireren we kinderen, jongeren en volwassenen. We ontwikkelen het talent van choreografen en jonge dansers, professionals en amateurs. Als stadsdansgezelschap van Rotterdam zetten wij ons in om Rotterdammers te ontmoeten en met hen in beweging te komen in wijkprojecten. Dans als sociaal bindmiddel en maatschappelijke brug naar een mooiere toekomst. Precies zoals het allemaal begon.
Steun Scapino
Al 80 jaar brengen wij magie naar ons gewaardeerde publiek. Dat willen we nog minstens zoveel jaren blijven doen. Dankzij de steun van onze genereuze Vrienden en Danspartners leiden wij de talenten van de toekomst op en met onze programma's en producties inspireren wij nieuwe generaties hun creativiteit te prikkelen met dans.
Danst u met ons mee?
-
Word Vriend
Al vanaf 50 euro per jaar steun je het oudste reizende dansgezelschap van Nederland als Vriend van Scapino. -
Word Danspartner
Met jouw steun leiden wij de talenten van de toekomst op en kunnen wij de creativiteit van nieuwe generaties prikkelen met dansvoorstellingen en -programma's.
Credits
Artistieke leiding
Nanine Linning
Balletmeesters
Débora Soto
Bonnie Doets
Kostuumatelier
Petra Finke
Gretha Geerds (kleedster)
Claudia Pellegrini (kleedster)
Productie
Manon Paap
Hanna Laber
Tjeu Schellekens
Technische productie
Guido Verschoor
Hoofd techniek
Bjørn van Doesburg
Guido Verschoor
Geluid
Rimmert van Lummel
Marcel Wijngaards
Licht
Geert Vriens
Frank de Mönnik
Tommy Everts
Inspiciënt
Behrooz Vasseghi
Transport & Inspiciënt
Evert Achthoven
Scènefoto’s
Bart Grietens
Portretfoto’s
Khalid Amakran
Campagnebeeld
Stef Nagel
Een samenwerking met
Rotterdam Choreography International Duet Competition (RIDCC)
Cinedans Filmfestival
Subsidiënten
Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
Gemeente Rotterdam
Sponsors
Brighter World
STOER
Preferred suppliers
De Jong Tours
Peitsman licht & geluid BV
Winter Audio Service
Wonderland & Geschikt
Nieuwsbrief
Schrijf u in voor de maandelijkse Scapino nieuwsbrief en ontvang informatie over onze voorstellingen en kijkjes achter de schermen.