Pedro Correia
‘Schoonheid kan ook in creepyness en lelijkheid liggen’
Dat Pedro Correira als 11-jarige op het ‘danspad’ belandt, dankt hij, zegt hij, vooral aan het toeval. Op school heeft hij het niet heel fijn. “Ik behoorde niet tot de cool people, was nogal flamboyant en daardoor de underdog.” Twee klasgenoten mogen elke dag eerder weg en Pedro denkt: dat wil ik ook! Ze blijken in de middagen naar een amateurdansschool te gaan en na enig aandringen mag ook Pedro auditie doen. “Aanvankelijk had ik iets van: oké, prima, als ik maar eerder van school weg kan, maar de dansschool – waar we ook zongen en acteerden – werd algauw mijn safe space.” Wanneer hij op zijn vijftiende met zijn moeder en stiefvader van Madeira naar Porto verhuist, stelt zijn dansdocent voor dat hij auditie doet bij het conservatorium in Lissabon. “Ik weet eigenlijk niet of ik zelf al klaar was om dans heel serieus te nemen, maar ik vond het in elk geval wel een eer om aangenomen te worden bij de meest prestigieuze school van het land.” Lachend: “Al is dat ‘prestigieus’ internationaal gezien nogal relatief.”
Intuïtief
In Lissabon moet hij in het begin flink aanpoten, want hij loopt achter op de andere dansstudenten. Maar mede door de focus op de klassieke-ballettechniek heeft de opleiding hem, zegt hij, wel veel gebracht. Dat hij na vier jaar conservatorium in Rotterdam is beland, is een keuze die, zegt hij, ‘vooral intuïtief is genomen’. “Mijn docent moderne dans stelde voor dat ik naar Codarts zou gaan. Ik was er tijdens een uitwisselingsweek één keer geweest, wist verder weinig van de opleiding, maar dacht: het gebouw is fijn, de stad is leuk, dus waarom niet?” Over die stad, Rotterdam, is hij nog steeds enthousiast, maar Codarts blijkt niet echt ‘zijn plek’. “Naar mijn mening heerste er veel hiërarchie. Sommige studenten kregen veel lof toegezwaaid, maar ik werd voor mijn gevoel behoorlijk aan mijn lot overgelaten. Het waren vooral gastdocenten en -choreografen die in mij geloofden, die mij pushten en stimuleerden om vooral ook in mijzelf te geloven.”
Curriculum Vitae
Geboren
2002, Madeira, Portugal
Opleiding
Conservatório Nacional de Lisboa, Portugal
Codarts Rotterdam
Danste eerder bij
Conny Janssen Danst
Bij Scapino sinds
2024
Werkte eerder met
Cayetano Soto, Jianhui Wang, Jarek Cemerek, Martha Graham, Akram Khan
Nieuwe richting
Aan zijn stagejaar bij Conny Janssen Danst denkt hij met veel dankbaarheid terug. “Ik kreeg er volop kansen, voelde me enorm gewaardeerd en Conny en Erik Spruijt (repetitor en coach – red.) zijn ongelooflijk fijne mensen om mee te werken.” Maar hij beseft tijdens dat jaar ook dat Scapino wellicht beter bij hem past qua repertoire en de richting die hij als danser op wil. “Ik besloot auditie te doen, had aansluitend een gesprek met Nanine Linning, en tot mijn verbijstering bood ze me meteen een contract aan. Wow, dat was te gek: nog nooit had iemand zó’n interesse in mij getoond.” Hij vindt het, zegt hij, geweldig om onderdeel te zijn van de nieuwe richting die Scapino onder Nanines leiding inslaat. “Ze heeft haar plannen uiterst helder en overtuigend uiteengezet. Het multidisciplinaire karakter van haar werk spreekt me erg aan en ik kijk enorm uit naar alles wat ik van haar kan leren, als danser, en wellicht ook als potentiële choreograaf.”
Vrijheid
Pedro houdt ervan om als danser groot te bewegen. Van reiken tot de sterren tot diep zinken in de vloer. Maar met de juiste emotie gebracht, kan, zegt hij, ook een minimale beweging, al is het maar van een hand, tot in het hart raken. “Het is niet mijn ambitie om als het ware in één dansstijl te slagen. Ik wil vooral zo veelzijdig mogelijk zijn. Ik denk veel na over ruimte, ben niet zozeer bezig met hoe een beweging eruitziet, maar meer met het gevoel erachter. Bovendien kan schoonheid voor mij ook in creepyness en lelijkheid liggen. Verder neem ik mijn vrijheid op het toneel. Ik zoek altijd naar manieren om mij een choreografie echt eigen te maken. Om niet alleen het publiek, maar ook mijzelf mee te nemen op een reis.” De acteerlessen in zijn jeugd hebben wat dat betreft blijkbaar toch iets in hem wakker gemaakt, want, zegt hij lachend, “I’m all about drama!”
‘Dit is wie ik ben’
Naast het creëren van zijn eigen verhaal in dans, doet Pedro dat ook op papier en met zijn kledingstijl. Op het conservatorium verdiepte hij zich in de Portugese literatuur en schreef hij al veel teksten en gedichten. “Ik doe dat nog steeds in de weekenden en probeer ook regelmatig te lezen, maar met een druk schema is het niet altijd makkelijk vol te houden. En daarbij verlies ik mijzelf waarschijnlijk te vaak in de heerlijke chitchat met mijn huisgenoot.” Verder is hij dol op het bestuderen van hoe mensen gekleed zijn en hoe kleding hen al dan niet kan ‘empoweren’. Hij vindt het daarom ook belangrijk welke kleren hij zelf draagt. “Niet als ik naar een doktersafspraak ga, maar wel als ik uitga. Het gaat mij niet zozeer om het maken van een statement, maar ik wil wel laten zien: dit is wie ik ben, dit is hoe ik mij wil voelen, dit is hoe ik wil dat anderen mij zien. Ik heb onconventionele mensen altijd bewonderd, maar besefte op een dag: anderen bewonderen is leuk, maar wat als ik zelf nu eens zo’n persoon word?”
Tekst: Astrid van Leeuwen
Dit seizoen te zien in
-
Origin
Een absurdistische satire en een zoektocht naar hoop in donkere tijden. Origin wordt gemaakt door drie opkomende dansmakers met een maatschappijkritische blik.