Nyoka Wotorson
‘Je moet leren boven je eigen impostorsyndroom uit te stijgen’
“Mijn moeder zegt dat ik als driejarige al altijd op mijn tenen stond. And I got stuck with it.” Zo nuchter en prozaïsch omschrijft de Amerikaanse Nyoka Wotorson – dochter van een Liberiaans-Amerikaanse vader en Brits-Jamaicaanse moeder – de reden waarom ze als kind al wilde dansen. “Dans was als het ware mijn tweede natuur. Het maakt me tot de persoon die ik ben. Dat was toen zo en dat is nog steeds zo.” Geen wonder dus dat Nyoka als tiener op een performing arts school belandt, LaGuardia High School in New York, bij ons vooral bekend van de film Fame. “Niet dat ik het dansen toen meteen al heel serieus nam, dat kwam eigenlijk pas in mijn derde jaar. En ik wist toen ook meteen dat ik ooit naar Europa wilde, weg uit New York.”
Onafhankelijk
Maar voordat ze die droom najaagt, studeert Nyoka nog vier jaar aan The Juilliard School in New York. Het is een van de meest prestigieuze opleidingen in de Verenigde Staten en tijdens schooloptredens danst ze dan ook werk van hedendaagse topchoreografen als Ohad Naharin, Crystal Pite, Hofesh Shechter en de in september 2024 ook in ons land doorgebroken Rena Butler. “Maar al wist ik dat eigentijdse dans mijn toekomst was, ik heb ook een enorme liefde voor ballet. Ik móét gewoon elke dag een balletles doen, op die basis wil ik altijd kunnen vertrouwen.” Wat ze bij Juilliard echter vooral geleerd heeft, is, zegt ze, onafhankelijk zijn. “Wanneer je van de middelbare school komt, ben je nog volop bezig om je weg in het leven te vinden. Met voor elke danser een bijkomende moeilijkheid: je bent er een van heel velen! Je moet dus leren om boven je eigen impostorsyndroom (je angst om door de mand te vallen – red.) uit te stijgen. En daar hameren ze bij Juilliard heel erg op; dat je leert om op jezelf en je eigen kwaliteiten te vertrouwen.
Curriculum Vitae
Geboren
2003, New York, Verenigde Staten
Opleiding
Fiorello H. LaGuardia High School, New York
The Juilliard School, New York
Beurzen, nominaties en prijzen
Diverse fellowships en beurzen van The Juilliard School - 2020-2024
Meringoff Family Foundation Scholarship - 2020
National Young Arts Foundation Winner in de categorie modern/contemporary - 2019
Werkte eerder met
Crystal Pite, Ebony Williams, Hofesh Shechter, Ohad Naharin
Bij Scapino sinds
2024
Op het juiste moment op de juiste plek
Haar sterke punten zijn, zegt ze, onder meer haar flexibiliteit. “Ik houd ervan om mijn extremities te gebruiken.” Ook is ze, zegt ze, heel expressief, al is dat volgens haar zeker niet altijd een voordeel. “Ik zeg soms meer met mijn lichaam dan de bedoeling is, en al die ‘drukte’ kan behoorlijk afleidend zijn.” Van Scapino wist ze voor haar komst naar Nederland eigenlijk nog niks, geeft ze ruiterlijk toe. “k had me aangemeld voor een aantal audities in Europa en Scapino was het eerste gezelschap dat mij een contract aanbood. Maar Nanine Linning inspireerde mij, ze gaf me echt een reden om naar Rotterdam te willen verhuizen. Dat het gezelschap aan een nieuwe fase begint en dat ik daar deel van uit mag maken, spreekt mij ook enorm aan. Ik heb het gevoel dat ik op het juiste moment op de juiste plek ben.” Wel moet ze, wanneer dit interview plaatsvindt, nog wennen aan de stad. “Op het eerste gezicht vind ik het een wat vreemde stad. In vergelijking met New York lijkt het centrum niet heel groot. De mensen zijn echter heel aardig en behulpzaam, er is veel cultuur en je ziet dat mensen in hun vrijetijd echt de tijd voor elkaar nemen. Maar”, zegt ze resoluut, “I don’t like the food!”
Op het juiste moment op de juiste plek
Haar sterke punten zijn, zegt ze, onder meer haar flexibiliteit. “Ik houd ervan om mijn extremities te gebruiken.” Ook is ze, zegt ze, heel expressief, al is dat volgens haar zeker niet altijd een voordeel. “Ik zeg soms meer met mijn lichaam dan de bedoeling is, en al die ‘drukte’ kan behoorlijk afleidend zijn.” Van Scapino wist ze voor haar komst naar Nederland eigenlijk nog niks, geeft ze ruiterlijk toe. “k had me aangemeld voor een aantal audities in Europa en Scapino was het eerste gezelschap dat mij een contract aanbood. Maar Nanine Linning inspireerde mij, ze gaf me echt een reden om naar Rotterdam te willen verhuizen. Dat het gezelschap aan een nieuwe fase begint en dat ik daar deel van uit mag maken, spreekt mij ook enorm aan. Ik heb het gevoel dat ik op het juiste moment op de juiste plek ben.” Wel moet ze, wanneer dit interview plaatsvindt, nog wennen aan de stad. “Op het eerste gezicht vind ik het een wat vreemde stad. In vergelijking met New York lijkt het centrum niet heel groot. De mensen zijn echter heel aardig en behulpzaam, er is veel cultuur en je ziet dat mensen in hun vrijetijd echt de tijd voor elkaar nemen. Maar”, zegt ze resoluut, “I don’t like the food!”
‘Ik wil een voorbeeld zijn’
Op The Juilliard School was Nyoka ook actief in de Black Student Union en als ‘Diversity Advocate’. Haar eigen generatie inspireert haar, zegt ze, om zich te blijven inzetten voor gelijkheid en kansen voor zwarte mensen, en voor zwarte dansers in het bijzonder. “Ook bij Scapino ben ik de enige zwarte danser en dat kan soms eenzaam voelen. Maar er moet altijd een eerste zijn, dus ik ben liever de enige, dan dat er geen een is. Ik wil een voorbeeld zijn voor andere zwarte kinderen en jongeren die een passie voor dans hebben. Hun laten zien dat er voor hen een plek in deze wereld is.”
Tekst: Astrid van Leeuwen
Dit seizoen te zien in
-
Origin
Een absurdistische satire en een zoektocht naar hoop in donkere tijden. Origin wordt gemaakt door drie opkomende dansmakers met een maatschappijkritische blik.