In de beginjaren ligt de frequentie hoog voor het TWOOLS-programma. De eerste editie komt uit in november 1999, met kansen voor drie jonge choreografen om zich in de grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg aan het publiek te presenteren.
De tweede TWOOLS volgt meteen in mei van datzelfde seizoen, met ruimte op het grote podium voor vijf individuele dansmakers, een choreografenduo en een hiphop crew.
Trouw-recensent Eva van Schaik constateerde dat 010 Bboyz, met wereldkampioen Paulo Nunes, veel te bieden had: “Ballet + breakdance maakt twee, en in het gebruik van hun ‘gereedschap’ kunnen zij zeker van elkaar leren. Wat de Rotterdamse boys op Nikes aan headspins, electric boogie woogie [sic] en andere acrobatische specialiteiten op hun vierkante meter asfalt weten te produceren, dat doen Scapino-dansers op spitzen, sokken, slappe balletslippers en tegenwoordig zelfs ook op hoge spekzolen. Wellicht dat met ‘Twools 2’ de diep geheide scheidswanden tussen beide danswerelden in dezelfde Maasstad eindelijk worden afgebroken? Zeker is in elk geval dat de breakdancers twee dagen lang een nieuw publiek met het Scapino Ballet en de Rotterdamse Schouwburg lieten kennis maken.”
Met vier delen van hun Point System verzorgt de crew in samenwerking met Ed Wubbe de rode draad van deze editie, met een opzwepende live soundtrack door DJ Cut Nice. De waggelende gang van de pinguïn is een terugkerend element. Daar tussendoor zijn er premières van Ton Lutgerink, Neel Verdoorn, Inma Rubio Tomas, Gaël Domenger, Annabelle Lopez Ochoa en nog een stuk van Wubbe zelf.
Lutgerink, een van de drie artistiek leiders van het Rotterdamse Onafhankelijk Toneel/Opera O.T., maakt met Wat te doen met de pianist een werk voor vijf dansers op muziek van Harry de Wit. In Opening Doors With Futile Nails.... danst Inma Rubio Tomas een trio met haar mede-Scapinodansers Beth Bartholomew en Robert Hlatky. Ook Neel Verdoorn maakt met Darling(s) een trio waarin Sacha Steenks, Henna Lee en Annabelle Lopez Ochoa dansen.
Gaël Domenger gebruikt muziek van danser Javier Velazquez voor zijn groepswerk Like This. Maria Voortman danst de solo Laat me met mij meegaan van haarzelf en partner Roberto de Jonge, waarin ze binnen de afgesproken tien minuten indrukwekkend transformeert van kokette jonge vrouw tot radeloze exhibitionist. Anabelle Lopez Ochoa maakt Grafitti, een duet waarin Bonnie Doets op centimetersdikke rubberzolen danst.
Credits
Concept en regie
Ed Wubbe
Choreografie
Ton Lutgerink, Voortman/de Jonge, Neel Vedoorn, Inma Rubio Tomas, Annabelle Lopez Ochoa, Gaël Domenger, Ed Wubbe, 010-BBoyz
Live muziek
DJ Cut Nice
Kostuums
Pamela Homoet, Petra Finke, José Drabbe
Licht
Benno Veen, Marijke van Duinhoven, Dirk de Jong, Behrooz Vasseghi
(in samenwerking met de choreografen)
Met dank aan
Robert de Haas
Programma
010 Point System 1
Choreografie: Ed Wubbe & 010-Bboyz
Wat Te Doen Met De Pianist
Choreografie: Ton Lutgerink
010 Point System 2
Choreografie: Ed Wubbe & 010-Bboyz
Beyond Belief
Choreografie: Ed Wubbe
Opening Doors With Futile Nails....
Choreografie: Inma Rubio Tomas
010 Point System 3
Choreografie: Ed Wubbe & 010-Bboyz
Darling(s)
Choreografie: Neel Verdoorn
010 Point System 4
Choreografie: Ed Wubbe & 010-Bboyz
Like This
Choreografie: Gaël Domenger
Laat me met mij meegaan
Choreografie: Voortman & De Jonge
Graffiti
Choreografie: Annabelle Lopez Ochoa