Inma Rubio Tomas
De uit Spanje afkomstige Inma Rubio Tomas studeerde dans aan het conservatorium in Valencia en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Aansluitend danste ze van 1991 tot 2001 bij Scapino Ballet Roterdam.
Ze was onder meer te zien in de dansfilm Lost (2001) die Ed Wubbe maakte met regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen.
Gedurende haar tienjarige periode in Rotterdam begon Rubio Tomas met choreograferen. Dat begon in de Scapino Workshops waarvoor ze in 1996 Here made now maakte en het jaar daarna Catharsis. In 1998 mocht ze een choreografie maken voor het repertoire van het gezelschap; dat werd Frozen Handmarks. Het is een stuk voor acht dansers, vier mannen en vier vrouwen, die in een dromerige witte setting van duet naar trio en hier en daar een groepsdeel bewegen, terwijl beeldend kunstenaar Anita Gaasbeek-Ruigrok hen tekent.
Rubio Tomas bleef ook dansen in deze periode: in 1999 werkte ze mee aan de Japanse opera Life van Ruychi Sakamoto, waarvoor Antony Rizzi de choreografie maakte. In 2000 maakte ze voor TWOOLS 2 Opening doors with futile nails dat ook in Madrid en Praag te zien was. In 2002 maakte Inma Rubio Tomas bij Korzo Producties Standing for Zero. Sindsdien werkte ze voor festivals en gezelschappen op verschillende plekken in Europa en Amerika.
Curriculum Vitae
Nationaliteit
Spaans
Opleiding
Royal Conservatory of Music and Dance of Valenci (Spanje), Koninklijk Conservatorium (Den Haag)
Danseres bij Scapino
1991 - 2001
Choreografieën voor Scapino
Frozen Handmarks (1998), Opening doors with futile nails (2000)
Werk voor Scapino
-
TWOOLS 2
De tweede TWOOLS volgt kort op de eerste, met ruimte op het grote podium voor vijf individuele dansmakers, een choreografenduo en een hiphop crew.