Jozefien Debaillie
Met een balletjuf als moeder, belandt Jozefien Debaillie al als peuter op dansles. “Dat was makkelijker dan een oppas regelen.” Omdat Jozefien goed kan leren én haar vader een gedegen opleiding belangrijk vindt, gaat ze uiteindelijk naar een middelbare school met een ambitieus vakkenpakket.
Maar ze vindt het er, anders dan op de basisschool, vreselijk. “Dans was meer en meer een noodzaak geworden. Ik kreeg het niet voor elkaar: de hele dag in de schoolbanken zitten.” Ze mag alsnog auditie bij de Koninklijke Balletschool in Antwerpen doen, maar wordt tot haar grote schrik afgewezen: “Ik was te klein, te dik, had te korte armen en benen. Mijn droom lag in duigen.”
Video door Iris Hendriks // Speciale dank aan Van Nelle Fabriek Rotterdam
-
Cultuurkaalslag
Een jaar later wordt ze alsnog aangenomen, maar in de puberteit slaat de onzekerheid toch weer toe. “Ik bleef voor mijn gevoel dat te korte, te dikke meisje. Er was weinig aandacht voor voeding en gezondheid op de balletschool. Mijn worsteling om eruit te zien zoals een danseres eruit ‘hoort’ te zien, was enorm.” Omdat ze zich na de opleiding nog niet klaar voor de beroepspraktijk voelt, studeert ze verder aan Codarts. Een openbaring. “Er was daar zó veel ruimte voor creativiteit.” Er volgen stages, diverse freelance klussen en kortere contracten, maar het is de tijd van Halbe Zijlstra’s ‘cultuurkaalslag’ en wanneer Jozefien hoort dat Scapino dansers nodig heeft, stapt ze over haar schroom heen en doet auditie.
Danste ik vroeger enkel in primaire kleuren, nu raak ik alle kleuren aan.
De begintijd bij Scapino is echter niet makkelijk. “Ik was voor mijn indiensttreding ernstig ziek geworden in Maleisië. Ik was uitgeblust, had last van blessures, en had nog steeds problemen met mijn eigen lichaam. Ik heb in die tijd wel getwijfeld of ik moest blijven, en ik weet zeker dat ze bij Scapino ook twijfelden over mij.”
De omslag komt in 2016 wanneer bijna alle dansers aan een operaproject in Parijs meedoen, en Ed Wubbe voor de achterblijvers – Jozefien en Rubén Garcia Arabit – Risonanza creëert, een duet uit de avondvullende productie Pas de deux. “Het was dus een soort ‘troostproject’, maar er was zo’n klik tussen ons drieën en Michiel Borstlaps muziek. Héél inspirerend en – ook vanwege de nominatie voor een Zwaan die ik voor deze rol kreeg - héél bevestigend. Daarna viel alles op z’n plek.”
Curriculum Vitae
Geboren
1987, Heule, België
Opleiding
- Koninklijke Balletschool Antwerpen
- Codarts Rotterdam
Danste eerder bij
De Meekers, Korzo, Dansgroep Krisztina de Châtel, Dansgroep Amsterdam en op projectbasis in de Verenigde Staten, Polen en Oostenrijk
Bij Scapino sinds
2013
Prijzen en nominaties
Nominatie ‘Zwaan voor Meest Indrukwekkende Dansprestatie’ voor haar rol in Pas de Deux - 2016
Dochters
Andere hoogtepunten volgen, in de samenwerking met Ed Wubbe en ook met Itamar Serussi en Marcos Morau, “die mij beiden heel diep in mijzelf hebben laten zoeken om tot in het extreme te gaan”. Door dat alles komt er ook privé meer ruimte: in 2018 wordt haar dochter Lior geboren, in 2021 volgt dochter Vesper. ‘Life changing’, noemt ze het moederschap. “Ik heb er zó veel over mijn lichaam door geleerd en ben veel sensitiever geworden. Danste ik vroeger in blauw, geel, rood, zwart en wit, nu raak ik alle kleurschakeringen aan. Ik ben enorm dankbaar dat Scapino mij hiervoor alle ruimte geeft, dat het moeder-zijn deel mag zijn van wie ik als danser ben.”
Ik zie wel waar het leven mij heenvoert, ik heb nog zó veel interesses. Maar als het zou kunnen, bleef ik mijn hele leven dansen.
Intuïtie en bewustzijn
Jozefien hecht zeer aan hoe wij mensen met de aarde omgaan. “Ik wil dat er iets moois voor onze kinderen overblijft.” Intuïtie, dicht bij jezelf blijven, niets ‘for granted’ nemen en je bewust zijn van alles wat je doet en achterlaat én waarom, dat geeft ze haar kinderen mee. “En dat alles geldt evenzeer voor wie ik als danser wil zijn.”
Fotografie: Khalid Amakran | Interview: Astrid van Leeuwen
Dit seizoen te zien in
-
Cathedral
Een wonderlijke reis naar de wereld van morgen en een zoektocht naar wat ons menselijk maakt. Een herneming van de succesproductie door choreograaf Marcos Morau.
Danste o.a. in
-
Oscar
Een hommage aan Oscar Carré met dans, theater, circus én live muziek van Blaudzun. Met Oscar neemt artistiek directeur Ed Wubbe na 30 jaar afscheid van Scapino. -
Origin 2024
Een opwindende voorstelling met invloeden uit Chinese dans, Israëlische volksdans en moderne dans door twee bijzondere internationale choreografen. -
Casablanca
Casablanca is een beeldende voorstelling over hartstocht, vrijheid en verlangen naar een betere wereld. -
Oscar
Carré en Scapino Ballet presenteren: Oscar, een hommage aan Oscar Carré met dans, theater, circus én live muziek van Blaudzun. Exclusief te zien in Carré. -
The Square2
Vier jonge makers ontmoeten elkaar in The Square2, een nieuwe avondvullende voorstelling van Scapino. Met Mario Bermùdez Gil, Antonin Comestaz, Ryan Djojokarso -
Casablanca
Casablanca is een beeldende voorstelling over hartstocht, vrijheid en verlangen naar een betere wereld. -
Music in Motion
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Scapino Ballet Rotterdam hebben de handen ineen geslagen voor een nieuw videoproject: Music in motion. -
Pearl
Topdans, schitterende kostuums en meeslepende muziek van o.a. Vivaldi. Het barokspektakel Pearl van Ed Wubbe is een van de succesvoorstellingen van Scapino. -
Cathedral 2019/2020
Een wonderlijke reis naar de wereld van morgen. naar wat ons menselijk maakt - op de meditatieve muziek van Arvo Pärt. Van de Spaanse choreograaf Marcos Morau. -
TOF! op de Parade
Thuis komen op een plek die nooit verandert. Waar je jezelf kunt zijn en waar het goed is. Met dat ideaal voor ogen beginnen zeven dansers aan hun reis. -
Pas de Deux
Pas de Deux is een unieke samenwerking tussen Scapino Ballet Rotterdam en Michiel Borstlap. Na een korte, succesvolle, tournee in 2015 wordt de voorstelling opnieuw uitgebracht in februari - mei 2019. -
Scala
Topdans, schitterende kostuums en virtuoze muziek zijn opnieuw de hoofdingrediënten van het barokspektakel. -
New Adventures
Ontdek en proef ze allemaal. Scapino Ballet Rotterdam presenteert een zinderend dansavontuur met veertien topdansers in drie bijzondere choreografieën. -
Holland & Le Chat Noir
Twee topstukken van Ed Wubbe in één voorstelling ter ere van zijn 25-jarig jubileum als artistiek directeur. -
Pablo
Pablo is een enerverend spektakelstuk met dans, theater en orkest over het Spanje van Pablo Picasso, gemaakt door Marcos Morau. -
TING!
Dans, muziek en circus komen op én boven een draaiende piste samen tot een betoverend schouwspel. -
Let's Dance
Vanwege het 70-jarig jubileum organiseert Scapino, samen met de Rotterdamse Schouwburg, het feestelijk dansavontuur Let’s Dance. -
Made in Rotterdam
Made in Rotterdam is Scapino’s danslab waar dansers hun talent als choreograaf verder kunnen ontwikkelen. -
Rollercoaster
Rollercoaster is geen gewone dansvoorstelling, maar een opwindende high-speed choreografische achtbaan. -
Henry
In Henry zien we zijn fascinerende bewegingsstijl, met dansers die tot het uiterste gaan, zwaartekracht-trotserende sprongen, uitdagende poses, humoristisch, vlijmscherp en allemaal tegelijk. -
TWOOLS 17
Onder het motto “Meer dans past er niet in” presenteert Scapino Ballet Rotterdam TWOOLS 17. In 75 minuten dansen 22 dansers in 8 stukken van 7 choreografen. -
Songs for Drella
Songs for Drella is een ontroerend en fascinerend dansportret van popartkunstenaar Andy Warhol, gemaakt door topchoreografen Ed Wubbe en Marco Goecke. -
ICONS
ICONS is geïnspireerd op iconen uit de kunst, muziek en film. Iconen als Andy Warhol, John Cale, Lou Reed en zangeres Nico van The Velvet Underground. -
TWOOLS 16
Zes wereldpremières van choreografen als Marcos Morau, Itamar Serussi en Ed Wubbe. Met live muziek van Michiel Borstlap en Katharina Gross. -
Pearl
De baroksensatie van Ed Wubbe is nu, op veler verzoek, terug op het Nederlandse toneel. -
The Great Bean
De nieuwe vermaakindustrie creëert volop dromen en illusies waarin mensen kunnen ontsnappen aan de werkelijkheid. De huischoreografen van Scapino laten zich hierdoor elk op hun eigen manier inspireren. -
Let it spin
Huischoreografe Fang-Yu Shen moest bij het woord Bean, letterlijk vertaald als boon, onherroepelijk terugdenken aan haar jeugd in Taiwan. -
Blind Spot
Blind Spot van choreograaf Felix Landerer is een voorstelling die je voelt, en die je raakt.