In haar eerste productie voor Scapino als artistiek directeur onderzoekt Nanine Linning het verlangen naar onsterfelijkheid: van de occulte praktijken van alchemisten tot experimenten van biohackers.
De dansers zijn hoofdrolspelers in de zoektocht naar het ene elixer dat ons onkwetsbaar maakt en in staat stelt te ontsnappen aan onze aardse beperkingen.
Anima Obscura is een weelderig totaalkunstwerk waarin choreografie, videoperformance, animatie, hologrammen, kostuumontwerp en livemuziek samensmelten. De digitale technologieën dagen de expressieve mogelijkheden van de dans uit en creëren samen een vernieuwende, sensuele theaterervaring.
In de voorstelling klinkt Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms, versneden met Ein Schemen van Yannis Kyriakides - een hedendaagse ‘re-composition’ voor koor, harp en elektronica. De muziek wordt live uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Laurens Symfonisch (koor) en harpist Remy van Kesteren.
Seizoen ‘24/’25 is Anima Obscura exclusief te zien in Nieuwe Luxor Theater in het kader van O. festival for Opera. Music. Theatre.
De pers over Anima Obscura
-
Die Glocke ★ ★ ★ ★ ★
“Set in motion and accompanied by music and dance, a total work of art has emerged that evokes strong emotions which captivated the audience mercilessly.” -
Westfalen Blatt
“Anima Obscura” is a fantastic and beautiful, but also disturbing piece, which continues to captivate you with steady tension. But also with the perfect interaction of dance and video animation, music and light as well as stage design and costumes.”
Agenda
woensdag 28 mei 2025 - 20:00 | Try-out Anima Obscura | Nieuwe Luxor Theater Rotterdam | Met live orkest |
donderdag 29 mei 2025 - 20:00 | Première Anima Obscura | Nieuwe Luxor Theater Rotterdam | Met live orkest |
vrijdag 30 mei 2025 - 20:00 | Voorstelling Anima Obscura | Nieuwe Luxor Theater Rotterdam | Met live orkest |
zaterdag 31 mei 2025 - 20:00 | Voorstelling Anima Obscura | Nieuwe Luxor Theater Rotterdam | Met live orkest |
zondag 1 juni 2025 - 20:00 | Voorstelling Anima Obscura | Nieuwe Luxor Theater Rotterdam | Met live orkest |
Credits
Concept, regie en choreografie
Nanine Linning
Video scenografie
Claudia Rohrmoser
Muziek
Johannes Brahms „Ein Deutsches Requiem”, Yannis Kyriakides „Ein Schemen”, live uitgevoerd door Rotterdams Philharmonisch Orkest (o.l.v. Giuseppe Mengoli), Laurens Symfonisch en Remy van Kesteren
Kostuums
Irina Shaposhnikova
Lichtontwerp
Thomas C. Hase
Podiumontwerp
Nanine Linning, Christa Beland
Dramaturgie
Peggy Olislaegers, Janett Metzger
Assistent choreografie
Kyle Patrick, Sarah Deltenre
Muzikaal adviseur
Tido Visser
Filosoof
Jappe Groenendijk
Nanine Linning
Nanine Linning heeft de afgelopen twintig jaar internationale bekendheid gekregen met haar grote multidisciplinaire producties waarbij dans en opera, design, fashion en beeldende kunst samenkomen.
Met haar sterke beeldtaal en explosieve dans bereikt zij een breed publiek, dat haar ook in Nederland trouw volgt. Voorstellingen als Bacon, Requiem en Zero werden internationaal gelauwerd. Nanine Linning werkt nauw samen met diverse internationaal bekende kunstenaars zoals Teodor Currentzis, Alexandros Tsolakis, Yuima Nakazato, Alexey Retinsky en Studio Drift. Haar samenwerkingen met Iris van Herpen en Bart Hess leidden tot exposities in verschillende musea.
De muziek van Anima Obscura
Brahms’ requiem is geen dodenmis die de gestorvene vergezelt onderweg naar het hiernamaals, maar muziek die troost biedt aan de nabestaanden. Muziek voor de levenden dus, met een grote melodische rijkdom en emotionele intensiteit. Yannis Kyriakides noemt zijn recompositie ‘een droomlandschap met flarden van Brahms die op een wanordelijke manier opduiken en verdwijnen’.
In de voorstelling staat de muziek van Brahms voor het aardse leven; Kyriakides’ elektronische klankwereld is als een echo die toegang biedt tot een andere tijdsdimensie en parallelle werkelijkheid op het toneel – deze muziek maakt het gebruik van flashbacks en flashforwards mogelijk, die vergezeld gaan van een ander danstaal.
Live uitgevoerd door
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest is een van de meest vooraanstaande symfonieorkesten in Europa, bekend om zijn energieke concerten en vernieuwende publieksbenadering.
Sinds de oprichting in 1918 heeft het orkest onder leiding van prominente dirigenten, zoals Valery Gergiev en Yannick Nézet-Séguin, een sterke internationale reputatie opgebouwd. Het orkest speelt niet alleen in zijn thuisbasis De Doelen in Rotterdam, maar ook in prestigieuze concertzalen wereldwijd. Met een rijke geschiedenis van veelgeprezen opnamen en innovatieve digitale projecten, blijft het Rotterdams Philharmonisch Orkest een belangrijke speler in de klassieke muziekwereld.
Laurens Symfonisch is een jong, groot koor uit Rotterdam, geleid door Wiecher Mandemaker en onderdeel van de Laurens Vocaal koorfamilie. Het koor heeft zich onderscheiden door samenwerkingen met gerenommeerde orkesten zoals het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest.
Hun uitvoeringen, zoals Jeanne d’Arc au bûcher en Samuel Barber's Agnus Dei, hebben internationale erkenning gekregen, waaronder een International Classical Music Award. Laurens Symfonisch staat bekend om zijn professionele klank en succesvolle uitvoeringen van grote symfonische werken, waaronder Beethovens Negende en Mahlers Tweede symfonie. Recente hoogtepunten zijn onder meer hun optredens in Tan Duns Requiem for Nature en Stravinsky's Psalmensymfonie.
Het leven van Remy van Kesteren veranderde op vijfjarige leeftijd toen hij voor het eerst het betoverende geluid van een harp hoorde, wat een levenslange passie aanwakkerde. Twintig jaar later werd hij door The New York Times geprezen als een “briljante harpist” en won hij in 2013 de grootste internationale harpwedstrijd ter wereld.
Ondanks dit succes voelde hij op 25-jarige leeftijd de behoefte om de grenzen van zijn instrument te verleggen, wat hem naar nieuwe muzikale richtingen bracht, waaronder cross-genre optredens en innovatieve harpontwerpen. Hij werkte zelfs mee aan de creatie van de Salvi Réus, een unieke harp met 49 snaren, en de Harp-E, een betaalbare harp voor kinderen. Met meer dan 12 miljoen Spotify-streams en creatieve projecten die dans, film en festivals omspannen, blijft Remy de harp op nieuwe manieren bij een breder publiek brengen.
Geboren in Thessaloniki, Griekenland, is sopraan Aphrodite Patoulidou een opkomende ster in de klassieke muziek. Ze kreeg internationale aandacht in 2018 als onderdeel van Barbara Hannigan’s Equilibrium Young Artists Initiative, en sindsdien heeft ze opgetreden met gerenommeerde orkesten zoals het Concertgebouw Orchestra, de Munich Philharmonic en het Cleveland Orchestra.
Bekend om haar virtuoze uitvoeringen, heeft Aphrodite door de meest prestigieuze concertzalen van Europa getoerd en visuele kunst gecreëerd ter aanvulling op haar muzikale optredens. Haar operatische rollen omvatten Elle (La Voix Humaine), Susanna (Le Nozze di Figaro) en Belinda (Dido & Aeneas), met aankomende optredens in Parijs, Athene en Keulen. Naast opera verkent ze donkere romantische thema’s door middel van speciale projecten en samenwerkingen met diverse artistieke disciplines, waaronder songwriting en beeldende kunst.
De charismatische Italiaanse dirigent Giuseppe Mengoli begon zijn carrière als dirigent op 19-jarige leeftijd, nadat zijn leiderschapskwaliteiten als concertmeester van zowel jeugd- als professionele orkesten opgemerkt waren door verschillende gerenommeerde dirigenten.
In 2018 maakte hij zijn debuut als dirigent met het Gustav Mahler Jugendorchester in Bad Schandau. Mengoli studeert momenteel orkestdirigeren aan de prestigieuze Hochschule für Musik Franz Liszt in Weimar, onder supervisie van Nicolás Pasquet, en leidt regelmatig orkesten zoals de Staatskapelle Weimar en de Jenaer Philharmonie, terwijl hij zijn dubbele carrière als dirigent en violist voortzet.