Anima Obscura is een indringende en schitterend vormgegeven multimediale voorstelling over het verlangen naar onsterfelijkheid. In haar eerste productie voor Scapino neemt artistiek directeur Nanine Linning ons mee op een emotionele reis, van de geheimzinnige praktijken van alchemisten tot de hedendaagse experimenten van biohackers. De dansers zijn hoofdrolspelers in de zoektocht naar het ene elixer voor het eeuwige leven.

Anima Obscura is een monumentaal kunstwerk voor een groot ensemble dansers waarin choreografie, video-animatie, hologrammen, kostuumontwerp en muziek samensmelten tot een meeslepende theaterervaring. Met haar internationale artistieke team weet Linning in adembenemende beelden een wereld te creëren die niemand onberoerd laat.

In de voorstelling klinkt het majestueuze Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms, versneden met een hedendaagse versie door componist Yannis Kyriakides. Harpist Remy van Kesteren of Milana Zaric speelt live en is onderdeel van de choreografie. 

Aan deze vernieuwende voorstelling werken internationaal bekende kunstenaars mee, waaronder modeontwerper Irina Shaposhnikova. In een gigantisch videodecor brengt videoscenograaf Claudia Rohrmoser de nieuwste technologieën tot leven. 

De pers over Anima Obscura

Groep mensen in witte kostuums met een arm omhoog

Agenda

donderdag 19 juni 2025 - 19:30 Voorstelling
Anima Obscura
National Theatre
Boekarest (Roemenië)
Tickets
vrijdag 20 juni 2025 - 19:30 Voorstelling
Anima Obscura
National Theatre
Boekarest (Roemenië)
Tickets
woensdag 29 oktober 2025 - 20:00 Try-out
Anima Obscura
Stadstheater Zoetermeer
Zoetermeer
Deze voorstelling heeft een inleiding. Op de website van het theater vindt u hierover meer informatie.
Tickets
donderdag 30 oktober 2025 - 19:45 Voorstelling
Anima Obscura
Amare
Den Haag
Deze voorstelling heeft een inleiding. Op de website van het theater vindt u hierover meer informatie.
Tickets
vrijdag 31 oktober 2025 - 19:45 Voorstelling
Anima Obscura
Amare
Den Haag
Deze voorstelling heeft een inleiding. Op de website van het theater vindt u hierover meer informatie.
Tickets

Credits

Concept, regie en choreografie
Nanine Linning

Video scenografie
Claudia Rohrmoser

Muziek
Johannes Brahms „Ein Deutsches Requiem”
Yannis Kyriakides „Ein Schemen”

Live uitvoering
Harpist Remy van Kesteren (voorstellingen in 2025)
Harpist Milana Zaric (voorstellingen in 2026)

Kostuums 
Irina Shaposhnikova

Lichtontwerp
Thomas C. Hase, Charlie Raschke (assistent)

Podiumontwerp
Nanine Linning, Christa Beland

Dramaturgie
Peggy Olislaegers

Assistent choreografie
Kyle Patrick

Muzikaal adviseur 
Tido Visser

Filosoof 
Jappe Groenendijk

Man met ingespannen gezicht die in de lucht springt
Grote groep mensen liggend op een toneel met op de achtergrond een projectie van vallende lichamen

Regisseur en choreograaf
Nanine Linning

A woman in a black dress standing in a living room.

Nanine Linning heeft de afgelopen twintig jaar internationale bekendheid gekregen met haar grote multidisciplinaire producties waarbij dans en opera, design, fashion en beeldende kunst samenkomen. 

Met haar sterke beeldtaal en explosieve dans bereikt zij een breed publiek, dat haar ook in Nederland trouw volgt. Voorstellingen als BaconRequiem en Zero werden internationaal gelauwerd. Nanine Linning werkt nauw samen met diverse internationaal bekende kunstenaars zoals Teodor Currentzis, Alexandros Tsolakis, Yuima Nakazato, Alexey Retinsky en Studio Drift. Haar samenwerkingen met Iris van Herpen en Bart Hess leidden tot exposities in verschillende musea.

Ein Deutsches Requiem

Brahms’ requiem is geen dodenmis die de gestorvene vergezelt onderweg naar het hiernamaals, maar muziek die troost biedt aan de nabestaanden. Muziek voor de levenden dus, met een grote melodische rijkdom en emotionele intensiteit. Yannis Kyriakides noemt zijn recompositie ‘een droomlandschap met flarden van Brahms die op een wanordelijke manier opduiken en verdwijnen’.

In de voorstelling staat de muziek van Brahms voor het aardse leven; Kyriakides’ elektronische klankwereld is als een echo die toegang biedt tot een andere tijdsdimensie en parallelle werkelijkheid op het toneel – deze muziek maakt het gebruik van flashbacks en flashforwards mogelijk, die vergezeld gaan van een ander danstaal.

danseres tegen een achtergrond van rode vlammen met achter haar een man op harp