TWOOLS 12 vindt plaats tijdens de Operadagen Rotterdam. Voor deze editie wordt het vaste concept omgegooid: waar de choreografen binnen eerdere TWOOLS-edities volledige vrijheid kregen om een werk te maken – als het maar maximaal tien minuten duurde – is TWOOLS At The Opera een totaalconcept van Hans Tuerlings. Hij noemt het een “Opéra de Danse”.
Daarbinnen verzorgen Ed Wubbe, Loïc Perela, Lucas Jervies, Alessandro Perreira en Tuerlings zelf in totaal twaalf choreografieën. In een interview met danscriticus Marcelle Schots vertelt Wubbe dat hij het spannend vindt om een andere aanpak te hanteren, maar dat het ook bevrijdend kan zijn voor de choreografen om zich over te geven aan een vaststaand concept: “Doordat de randvoorwaarden bekend zijn, moet je op een andere manier inventief zijn. Dat opent de weg naar andere manieren van denken. TWOOLS At The Opera moet een voorstelling opleveren die anders niet tot stand komt”.
Op muziek van Puccini, Verdi, Bellini en andere (Italiaanse) componisten schrijft Tuerlings zijn dansopera. Het spektakel draait om de passie voor dans. Het verhaal in het kort: een choreograaf ontdekt dat één van zijn danseressen zichzelf mooier vindt dan de natuur. Dat schokt hem. Om de orde te herstellen beraamt hij een moord op de dans, om zo ruimte te maken voor nieuwe dans. Het verhaal van de moord op Julius Caesar is een belangrijke inspiratiebron.
Sherida Lie danst de verbindende rol. Beeldend kunstenaar Hans Wap ontwerpt het toneelbeeld en het decor en Pamela Homoet ontwerpt de kostuums – haar rode kamerjassen voor de danseressen duiken veelvuldig op in de krantenfoto’s.
Dance Europe noemt TWOOLS At The Opera “a fruitful marriage between dance and arias” (Ali Mahbouba).
Choreografen
Credits
Concept
Hans Tuerlings
Regie
Hans Tuerlings, Ed Wubbe
Choreografie
Hans Tuerlings, Ed Wubbe, Loïc Perela, Lucas Jervies, Alessandro Pereira
Muziek
Pietro Mascagni, Giacomo Puccini, Georg Friedrich Händel,
John Corigliano, Vincenzo Bellini, Francesco Cilea, Guiseppe Verdi
Decor
Hans Wap
Kostuumontwerp
Pamela Homoet
Lichtontwerp
Benno Veen i.s.m. choreografen
Programma
I
- Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana - Gli aranci olezzanno
Covent Garden Philharmonia Orchestra
choreografie: Lucas Jervies
II
- Giacomo Puccini - La Fanciulla Del West - Ah! ... Ah! ... Urrah! Ragazzi
Coro E Orchestra Del Teatro Alla Scala
choreografie: Ed Wubbe
III -
Georg Friedrich Händel - Ariodante - Scherza Infida
Bayerische Staatsoper o.l.v. Ivor Bolton
Ann Murray
choreografie: Ed Wubbe
IV -
John Corigliano - The Red Violin - Anna’s Theme
Esa Pekka Salonen, Joshua Bell & The Philharmonic Orchestra
choreografie: Alessandro Pereira
V -
Vincenzo Bellini - Norma - Casta Diva
Adam Fischer & Cecilia Bartoli
International Chamber Solists & Orchestra la Scintila
choreografie: Loïc Perela
VI
Giacomo Puccini - La Fanciulla del West - Ch’ella mi creda
Placido Domingo
Coro E Orchestra Del Teatro Alla Scala
choreografie: Hans Tuerlings
VII -
Pietro Mascagni - Cavallerina Rusticana - Intermezzo Sinfonico
Covent Garden Philharmonia Orchestra
choreografie: Ed Wubbe
VIII
- Francesco Cilea - Adriana Lecouvreur - Ecco: Respiro Appena
Kiri Te Kanawa
choreografie: Lucas Jervies
IX -
Guiseppe Verdi - Il Trovatore
Placido Domingo, Rosalind Plowright
St. Cecilia Academy Orchestra & Chorus.
choreografie: Ed Wubbe
X -
John Corigliano - The Red Violin - - Chaconne for violin and orchestra
Esa Pekka Salonen, Joshua Bell & The Philharmonic Orchestra
choreografie: Hans Tuerlings, Loïc Perela & Lucas Jervies
XI -
Vincenzo Bellini - La Sonnambula
Maria Callas
choreografie: Alessandro Pereira
XII
- Intermezzi
tekst & choreografie: Hans Tuerlings