Een absurdistische satire en een zoektocht naar hoop in donkere tijden. Origin wordt gemaakt door drie opkomende avant-garde dansmakers met een maatschappijkritische blik in hun werk. Na het winnen van ’s werelds grootste dansprijs - de RIDCC XL Production award - maken Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson en Olivia Court Mesa nu twee wereldpremières bij Scapino. Beide dansstukken zijn in één programma te zien met twee verbindende dansfilms die zijn gecureerd door Cinedans filmfestival rondom dezelfde thematiek.
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson maken al enige jaren naam met spraakmakende en maatschappelijk geëngageerde stukken. Hun nieuwe choreografie GOATS is een fantasierijke satire op de hedendaagse tijd. Met krachtige beelden, humoristische danstaal en absurdisme geven zij commentaar op bestaande sociale systemen en machtsstructuren. Op speelse wijze dagen zij het publiek uit om de wereld met nieuwe ogen te bekijken.
In The breakable us combineert de Chileens-Israëlische Olivia Court Mesa atletische fysieke kracht met conceptuele diepgang. Court Mesa onderzoekt het idee dat trauma een onlosmakelijk deel is van ons mens-zijn, waaruit we helen en een nieuwe versie van onszelf worden. Trauma als bron voor groei.
Hun Origin in Nederland bij Scapino
Voor Scapino's talentontwikkelingsprogramma Origin nodigt artistiek directeur Nanine Linning veelbelovend talent uit. Onder haar artistieke leiding maken zij voor het eerst een programma voor de grote zalen dat wordt gepresenteerd door heel Nederland.
De pers over Origin
-
Parool
''De durf en springkracht van de geit gecombineerd met de denkkracht van een mens'' -
Volkskrant
''Nieuw werk van talentvolle choreografen bij het Scapino Ballet is grappig, dartelend en vervreemdend'' -
8Weekly
''Origin is een aanrader voor liefhebbers van moderne dans of audiovisuele kunst. Het is vernieuwend en rauw en laat je verwonderd, en wellicht ook wat verward achter.'' -
ArtsTalk
''Origin provided four perfectly matching and beautifully executed pieces which, while maybe not revealing the meaning of life, highlighted its absurd aspects and provided us with a very entertaining and satisfying evening.'' -
Theaterkrant
''Dit kwartet van kunstwerken dat samenkomt onder de noemer Origin, ofwel oorsprong, spoort aan tot een actieve rol van de toeschouwer. En kijk vooral goed, en zie de onderlinge interessante verbanden.'' -
Theater Paradijs
''Origin is een avond vol verrassingen. Prachtige choreografieën, zowel in de performances op het toneel als in twee schitterende korte films.''
Agenda
vrijdag 14 maart 2025 - 20:15 |
Voorstelling
Origin |
Munttheater
Weert
Deze voorstelling heeft een inleiding. Op de website van het theater vindt u hierover meer informatie.
|
Tickets |
woensdag 26 maart 2025 - 20:15 |
Voorstelling
Origin |
Theater Sneek
Sneek |
Tickets |
vrijdag 28 maart 2025 - 20:00 |
Voorstelling
Origin |
Stadsschouwburg Haarlem
Haarlem
Deze voorstelling heeft een inleiding. Op de website van het theater vindt u hierover meer informatie.
|
Tickets |
woensdag 2 april 2025 - 20:15 |
Voorstelling
Origin |
SPOT/Stadsschouwburg
Groningen
Deze voorstelling heeft een inleiding. Op de website van het theater vindt u hierover meer informatie.
|
Tickets |
donderdag 3 april 2025 - 20:15 |
Voorstelling
Origin |
Theater de Bussel
Oosterhout
Deze voorstelling heeft een inleiding. Op de website van het theater vindt u hierover meer informatie.
|
Tickets |
Choreografen
-
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson
Self-made kunstenaar, danser en choreograaf Sarah Baltzinger en experimenteel kunstenaar Isaiah Wilson vormen sinds 2022 een spannend choreografisch team dat samen al verscheidene projecten regisseerde en prijzen won, waaronder de RIDCC XL Production Award in 2023. -
Olivia Court Mesa
De Chileens-Israelische choreografe, danseres, docente en onderzoeker Olivia Court Mesa wijdt haar leven al 25 jaar aan de kunst. Ze daagt in haar werk de traditionele genderrollen uit en onderzoekt hoe één lichaam zowel mannelijke als vrouwelijke kracht kan bevatten.
Credits
Artistieke leiding
Nanine Linning
Choreografie
Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson (GOATS)
Olivia Court Mesa (The breakable us)
Muziek compositie
Guillaume Jullien (GOATS)
Yehezkel Raz en Roey Hason (The breakable us)
LIchtontwerp
Jan Boiten
Kostuums
Petra Finke
Decor
Sarah & Isaiah in overleg met Guido Verschoor (GOATS)
Zohar Shoef (The breakable us)
Dramaturgie
Merit Vessies
Lucid dreaming
Regie & choreografie: Emma Evelein
Fibonacci
Regie: Tomáš Hubáček
Choreografie: Marie Gourdain
Een samenwerking met
RIDCC
Cinedans
GOATS in co-productie met
Theater Bielefeld
Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
GOATS
Het stuk GOATS van Sarah Baltzinger & Isaiah Wilson is opgezet als een surrealistische fabel waarin het menselijke en het dierlijke met elkaar botsen en het groteske en het poëtische elkaar ontmoeten. Op carnavaleske wijze laat het stuk de absurditeit en soms de wreedheid van het moderne leven zien.
De performers, hybride wezens, bevinden zich in een vervreemdend landschap van gras, waar de grens tussen werkelijkheid en fantasie vervaagt. Een pastorale wereld die zowel idyllisch als beklemmend is.
De personages—half mens, half geit—zitten vast in een wereld waarin ze niet meer passen. Hun enige ontsnapping naar vrijheid is een gedaanteverandering: een overgang naar het dierlijke. Op originele wijze stelt GOATS actuele vragen over onze relatie met de natuur en wie we zijn in een maatschappij die steeds moeilijker te doorgronden is.
The breakable us
In The breakable us verkent Olivia Court Mesa de lichamelijke en psychologische reactie op tragedie en chaos. Ze reflecteert op collectief trauma, overleven en de weg van duisternis naar kleur.
Door objecten en lichamen samen te brengen, verweeft het stuk een intrigerende dialoog met de ruimte en de materialiteit die ons omringt. Het werk verkent veerkracht en ons vermogen tot herstel. Met een hypnotische benadering nodigt The Breakable Us het publiek uit om te reflecteren op hoe we elkaar ondersteunen en uitdagen in de ruimte die we met elkaar delen, terwijl het delicate evenwicht tussen kwetsbaarheid en transformatie wordt blootgelegd.
RIDCC
Zowel Baltzinger/Wilson als Court Mesa ontvingen de XL Production Award, ’s werelds grootste dansprijs toegekend door Rotterdam International Duet Choreography Competition en geproduceerd door Scapino. Als partner van het eerste uur van dit unieke choreografieconcours is Scapino springplank voor choreografisch talent wereldwijd.
RIDCC is opgericht door twee toonaangevende dansers bij Scapino, Maya Roest en Mischa van Leeuwen. Sinds 2018 heeft het platform veel internationaal opkomende dansmakers naar Rotterdam getrokken.
Cinedans
Als brug tussen de twee wereldpremières cureerde Cinedans twee dansfilms rondom het thema van de dansstukken.
Lucid Dreaming is een Nederlandse korte dansfilm uit 2023, geregisseerd door regisseur-choreograaf Emma Evelein. De film won het Gouden Kalf voor "Beste Korte Film" in tijdens het Nederlands Film Festival 2023. De film vertelt het verhaal van een meisje in een trein, die zichzelf verliest in de wereld van een onbekende man die tegenover haar zit.
Fibonacci toont een menselijke kudde die zich door glooiende velden beweegt. De film werd geproduceerd in Tsjechië, met een internationaal creatief team, waaronder de Franse choreografe Marie Gourdain en performers uit Tsjechië, Slowakije, Polen en Rusland. Door deze samenwerking weeft de film de schoonheid van het landschap, de precisie van beweging en de onderliggende wiskundige orde van de Fibonacci-reeks samen.
Cinedans is de enige organisatie in Nederland die zich sinds 2003 volledig richt op dansfilm en presentatie, ontwikkeling en internationale distributie van het genre samenbrengt.