Douglas Bateman
Douglas Bateman werd opgeleid aan de London Studio Centre en danste bij het London City Ballet en daarna in de vroege jaren van deze eeuw bij Scapino Ballet Rotterdam.
Na zijn tijd in Rotterdam danste hij bij Pretty Ugly Tanz in de Duitse stad Keulen en was als zelfstandig maker verbonden aan Dansateliers. In zijn werk speelt hij met de populaire cultuur en onze perceptie van de werkelijkheid. Hij werkt graag en veel samen, onder andere met Tony Rizzi, Prue Lang, Fabrice Mazliah, Vivienne Newport, Stephanie Thiersch, Georg Reischl en Stefan Dreher.
Sinds 2009 is Bateman co-artistiek directeur van het door hemzelf en Michael Maurissens opgerichte MichaelDouglas Kollektiv in Keulen. Het collectief staat bekend om de innovatieve benadering in het leggen van verbinding en de ontwikkeling van nieuwe dansstructuren. MichaelDouglas Kollektiv maakt producties in samenwerking met het Schauspielhaus Köln en ontwikkelde ‘one week stands’ als experimenteel format waarbinnen kunstenaars worden uitgenodigd om in een week een nieuw werk te maken. Het Kollektiv is ook betrokken bij de ontwikkeling van het Tanzatelier, waar professionele danslessen, workshops en residenties worden aangeboden.
Tijdschrift TANZ noemde het MichaelDouglas Kollektiv een van de ‘dragers van hoop’ voor het Europese dansveld. Het won in 2014 de Keulse Dans-Theater prijs en is sinds 2015 een van de zes belangrijkste groepen die financieel wordt ondersteund door de deelstaat NordRhein-Westfalen.
Bateman is vanaf 2014 ook co-artistiek directeur van ZAIK - Zentrum für Austausch und Innovation in Keulen, een netwerk dat zich richt op het stimuleren van uitwisseling en innovatie in dans. Hij is ook docent bewegingsonderzoek aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln.
Batemans eerste choreografische werk Solo,o Circles won de tweede prijs op het Internationaal Choreografisch Concours in Hannover.
In 2004 presenteerde Douglas Bateman Solo,o Circles in het kader van TWOOLS 6 bij Scapino Ballet Rotterdam.
Werk voor Scapino
-
TWOOLS 6
De elf zeer uiteenlopende dansstukken die voor TWOOLS6 in één programma worden verzameld, reflecteren de wens om ruimte te geven aan risico en aan de volle breedte van het dansveld.