Het stokje doorgeven
Na 25 jaar artistiek leiderschap neemt Hans Snoek afscheid van Scapino Ballet. De Argentijnse Armando Navarro volgt haar op. Onder zijn leiding wordt het ballet klassieker en de kwaliteit van de dans hoger. Ook trekt hij bekende en onbekende choreografen aan, die met de Scapino-dansers mogen werken. Hiermee geeft hij jonge makers de kans om ervaring op te doen, en laat hij bekende choreografen zijn dansers uitdagen om zich te ontwikkelen en de grenzen van hun fysieke mogelijkheden te ontdekken.
Scapino 25 jaar!
We vieren ons 25 jarig jubileum in de RAI, met de voorstellingen Snippers van Hans van Manen en Oor om Oor van Armando Navarro. Deze jubileumviering is extra bijzonder, omdat Hans Snoek afscheid neemt van Scapino. Armando Navarro volgt haar op als artistiek leider, wat een ommezwaai betekent voor Scapino. Vanaf nu maken we niet meer alleen voorstellingen voor de jeugd, maar voor een publiek van alle leeftijden.
Een nieuwe artistiek leider: Armando Navarro
Onze nieuwe artistiek leider Armando Navarro trapt het seizoen af met het door Scapino al eerder gedanste Coppelia. Met deze bewerking toont Navarro zijn talent om klassieke sprookjes te vertalen naar toegankelijke balletten voor de jeugd. Coppelia zal meermaals in reprise gaan.
- 1972
Verhuizen
In 1972 verhuist Scapino van het pand aan de Hortusplantsoen naar een nieuwe locatie aan de Luchtvaartstraat. We kunnen niet wachten met repeteren tot de verbouwing klaar is, we willen dóór. Op 8 september is de feestelijke opening, die samenvalt met de première van Bach Brandenburg Drie van de Amerikaanse danser en choreograaf Charles Czarny. [foto Jorge Fatauros] -
Armando Navarro
Artistiek directeur - 1973
Zonnige dag van Charles Czarney
Op 16 september 1973 gaat Zonnige Dag in première, gemaakt door de Amerikaanse danser en choreograaf Charles Czarny. Joop Stokvis ontwerpt de geraffineerde kostuums. Het Parool schrijft over de voorstelling: ‘Na afloop waren er, zeer verdiend, ovaties, bravo’s en bloemen voor het Scapino Ballet en voor de maker van Zonnige Dag, Charles Czarney, die terecht voor het voetlicht werd gehaald.’ [foto Jorge Fatauros] - 1974
Halve symfonie
We openen het seizoen met Halve symfonie, een nieuwe choreografie van Armando Navarro. Oud-Scapino danser Ine Rietstap schrijft erover in NRC Handelsblad, en noemt de voorstelling ‘een aanwinst voor Scapino’. In 1985 is Halve symfonie onderdeel van het jubileumprogramma dat in de Stadsschouwburg Amsterdam voor Koning Beatrix wordt gedanst. [foto Jorge Fatauros] -
Aart Verstegen
Artistiek directeur - 1975
Scapino 30 jaar!
We vieren onze dertigste verjaardag met het ballet De Notekraker. Het is een gedurfde keuze, want deze voorstelling is nooit eerder in zijn geheel in Nederland opgevoerd. Het is een groot succes: Scapino voert de voorstelling nog 15 jaar als kerstvoorstelling op. [foto Jorge Fatauros]
- 1976
Carambole
Scapino begint het nieuwe theaterseizoen met Carambole van Jose Gutierrez, opgevoerd door Scapino 10. Scapino 10 is een groep van tien jonge dansers die scholen bezoekt voor lessen en demonstraties, om dans te introduceren bij kinderen. [foto Jorge Fatauros]
- 1977
Kansen voor jongeren
Scapino heeft een neus voor interessante jonge makers en geeft hen regelmatig kansen om werk te maken voor de grote zaal. Een van die jonge talenten is Hans Teurlings, die in 1977 zijn eerste voorstelling voor Scapino maakt, Masquerade. [foto Jorge Fatauros] - 1978
Een nieuwe kerstvoorstelling: Assepoester
Het succes van Navarro’s De Notekraker smaakt naar meer. Dus maakt Navarro opnieuw een kerstvoorstelling: Assepoester. Wim Bijmoer, bekend als decorontwerper voor televisieseries als Ja Zuster - Nee Zuster, Stille Kracht en Tijl Uilenspiegel, ontwerpt het indrukwekkende decor. De Amerikaanse Janet Popeleski, die de Sneeuwkoningin vertolkte in De Notekraker, danst de titelrol. [foto Jorge Fatauros]
Pretpierement
Met de komst van balletmeester Nils Christe wordt het repertoire Scapino moderner. Christes eerste voorstelling bij Scapino is Pretpierement: een vrolijke ballet met orgelmuziek waarvoor Tom Schenk het decor ontwerpt. Later, in 1986, zal Christe Armando Navarro opvolgen als artistiek leider.
foto Jorge Fatauros
De populariteit van moderne dans groeit
Moderne dans is doorgedrongen tot de hele Nederlandse danswereld. Voor Scapino is dit een tijd waarin veel nieuwe choreografen op het toneel verschijnen. Er ontstaat een veelheid aan stijlen in vormgeving, muziek en danstaal. Dansers worden keer op keer uitgedaagd zich aan te passen aan de vele verschillende eisen die choreografen aan hen stellen.
- 1980
Scapino 35 jaar!
Groot feest in de Stadsschouwburg Amsterdam! We vieren ons jubileum met de voorstelling Clowns van Armando Navarro. Zowel de decors als de kostuums zijn ontworpen door Wim Bijmoer. Hoewel recensenten de voorstelling omschrijven als ‘meer theater dan dans’, wordt Clowns zeer goed ontvangen. [foto's Jorge Fatauros]
- 1981
Humoresque
Armando Navarro maakt de voorstelling Humoresque. Hierin dansen de dansers van het ‘grote’ Scapino gezelschap samen met de Scapino 10, een groep van tien jonge dansers die zich voornamelijk op educatie op scholen richt. Elke groep danst zijn eigen repertoire binnen de voorstelling. [foto Jorge Fatauros] - 1982
Op is op
In opdracht en met steun van de stichting Voorlichting Energiebesparing maakt Nils Christe een voorstelling over energiebesparing: Op is op. Een voorstelling waarmee Christe het zichzelf bepaald niet makkelijk maakt. [foto Jorge Fatauros]
Snoepfonie
Nils Christe maakt een voorstelling over snoepgoed. Tom Schenk ontwerpt de opvallende kostuums: diverse dansers worden met hun bovenlijf in een snoepwikkel gestoken, zoals de huls van een rol pepermunt, en dansen daarom vooral met hun benen.
40 jaar Scapino Ballet
Ter ere van ons jubileum is er op 15 november 1985 een feestelijk gala in Stadsschouwburg Amsterdam. Koningin Beatrix is erbij en geniet, samen met de andere aanwezigen, van stukken van Armando Navarro, Jiří Kylián, Rudi van Dantzig en Toer van Schayk.
foto Simon Pot
Pulcinella
Nils Christe wordt mede-artistiek leider van Scapino. In dit seizoen choreografeert hij Pulcinella. Net als Scapino is Pulcinella een figuur uit de Italiaanse theatertraditie Commedia dell’Arte. De voorstelling werd al eerder bij Scapino gedanst, maar toen onder leiding van Fernand Daudey.
- 1988
Een verhuizing in de planning
Na lang wikken en wegen, hakken we de knoop door: Scapino Ballet gaat naar Rotterdam. Hoewel het nog een paar jaar duurt voor we daadwerkelijk verhuizen, is Scapino vanaf 1988 het dansgezelschap van de Rotterdamse Schouwburg (tegenwoordig Theater Rotterdam). [foto Rob Bogaerts] -
Nils Christe
Artistiek directeur
De eerste stukken van Ed Wubbe voor Scapino
Na Bagatellen in 1987, gaat nu het tweede stuk van danser en choreograaf Ed Wubbe in première: Blue Tattoo. ‘Ik wil vooral nog veel leren,’ zegt Wubbe in 1988 op een conferentie over choreografie in Lissabon, ‘Verschillende dingen uitproberen en misschien kom ik dan later tot een echt eigen stijl.’ Ook met Blue Tattoo probeert hij iets nieuws uit, door voor het eerst een spitzenvoorstelling te maken.
foto Jorge Fatauros
- 1989
Een nieuwe koers
Armando Navarro neemt afscheid, waarna Scapino het roer omgooit. De dans wordt steeds moderner en ook educatie gaat er binnen Scapino anders uitzien. We besluiten niet langer danslessen en demonstraties op scholen te geven. Wél blijft er binnen onze organisatie een educatieafdeling actief.
Alles verandert
Scapino verhuist van Amsterdam naar Rotterdam. In de havenstad wil Scapino een belangrijke speler worden en aansluiting zoeken bij een nieuw publiek. Niet alleen de jongeren zijn belangrijk, iedereen wordt uitgenodigd om kennis te maken met het kersverse staddansgezelschap. Ed Wubbe wordt artistiek directeur en huischoreograaf en verovert met zijn expressieve, thematische stukken de balletwereld. Hij bouwt samen met dansers aan voorstellingen en geeft hen de kans om ook hun artistieke kant te laten zien.
- 1990
Rameau, het debuut van Ed Wubbe
Rameau is het officiële debuut van Ed Wubbe als huischoreograaf. Wubbe laat zien wat hij met Scapino voor ogen heeft. Met barokmuziek en het thema van de Franse revolutie maakt hij een energiek en eigentijds dansspektakel. [foto Hans Gerritsen] - 1992
Scapino in zwaar weer
Door de jaren heen krijgt Scapino te maken met tal van financiële tegenslagen. Dit seizoen komen er opnieuw grote financiële problemen aan het licht. Een ingrijpende herorganisatie volgt. Ook neemt Nils Christe dit seizoen afscheid als artistiek leider. In dit seizoen gaat Cages in première, van choreografe Kristen DeBrock. [foto Hans Gerritsen]
Naar Rotterdam!
Het jaar 1992 is een van de mijlpalen in het bestaan van Scapino. Het gezelschap verhuist na vijftig jaar van Amsterdam naar Rotterdam en Ed Wubbe wordt aangesteld als artistiek directeur. Hij gooit het roer om. Het repertoire wordt volledig vernieuwd en aangepast aan de tijd. Wubbe’s visitekaart heet Kathleen, een rauw groepsstuk en een stedelijk statement dat past bij de stad Rotterdam. Ook maakt een nieuwe danseres haar opwachting: Bonnie Doets.
[foto's Hans Gerritsen]
- 1994
Nieuwe locatie
Na een lange zoektocht en verbouwing nemen we eindelijk intrek in onze nieuwe studio’s in het NDU-gebouw aan de Eendrachtsstraat in Rotterdam. Op 5 september 1994 repeteren we er voor het eerst. Vanaf dit moment noemen we onszelf kortweg Scapino Rotterdam. De toevoeging ‘Ballet’ laten we tijdelijk achterwege. -
Ed Wubbe
Artistiek directeur
Disclaimer
Scapino Ballet Rotterdam wil met deze tijdlijn een beeld schetsen van zijn rijke historie. We hebben niet de ambitie, nog de middelen om compleet te zijn. Mocht u onverhoopt een fout ontdekken of een grote omissie zien, neem dan contact op met Brandy Sanmoeradi.
Beeldmateriaal
Scapino Ballet Rotterdam heeft zijn uiterste best gedaan om bronnen en rechthebbenden van beeldmateriaal dat wordt gebruikt te achterhalen. Wanneer desondanks beeldmateriaal wordt getoond waarvan u (mede-)rechthebbende bent en voor het gebruik waarvan u geen toestemming hebt verleend, dan kunt u contact opnemen met onze archivaris Brandy Sanmoeradi.
Fotografie hoofstukken: Hans van den Busken (jaren '50), Jorge Fatauros (jaren 80), Hans Gerritsen (jaren '90), Joris Jan Bos (jaren '00), Eric Fecken (jaren '10). Van de overige foto's zijn de fotografen onbekend.
Deze website heeft een non-commercieel karakter