Ruby Edelman
Ruby Edelman, afkomstig uit Israël, begon zijn opleiding op de theaterafdeling van de Kunstacademie in Jeruzalem. Na drie jaar militaire dienstplicht nam Edelman zijn eerste danslessen. Hij werd gegrepen, en van 1993-1995 studeerde hij aan de dansopleiding van de Kibbutz Dance Company.
In 1995 vertrok hij naar Nederland om zijn studie te vervolgen aan de Rotterdamse Dansacademie, waar hij na een jaar aan de opleiding dans switchte naar de opleiding choreografie.
Na zijn studie woont en werkt hij een aantal jaar in Rotterdam als onafhankelijk maker en danser. Hij maakt verschillende dansproducties, onder meer voor Lantaren/Venster, Korzo Producties, Dansateliers en Scapino Ballet Rotterdam en ontwikkelt een interdisciplinaire stijl waarin hij dans inzet naast film, theater, performance en andere media. Het Prins Bernard Fonds geeft hem in 1998 een choreografieopdracht met als resultaat Line 300 dat in première gaat tijdens het CaDance festival.
Edelman begint na een aantal jaar zijn tijd te verdelen tussen Rotterdam en Jerusalem. Ook maakt hij werk voor het Duitse Stadtheater Bonn en Schlachthaus Theater in het Zwitserse Bern. In 2009 wordt Edelman co-artistiek directeur van het Machol Shalem dansfestival in Jeruzalem. Sindsdien woont en werkt hij in zijn geboorteland.
Edelman won voor de dansfilm Walk 4.49, die hij maakte in samenwerking met Sascha Engel, de Publieksprijs in de NPS Webdans Competitie 2001. In 2010 won hij de prijs voor artistieke durf van het Akko Fringe festival met zijn werk Shoa-Lite.
Voor Scapino Ballet Rotterdam maakte Ruby Edelman in 2000 DecayDance voor TWOOLS 3 en in 2003 voor TWOOLS 5 Intimacy Hunters.
Werk voor Scapino
-
TWOOLS 5
Een aangename koorts heerst er in onze studio’s wanneer in een paar weken met alle dertig dansers de jaarlijkse editie van TWOOLS wordt gemaakt” blikt Ed Wubbe terug. -
TWOOLS 3
TWOOLS 3 is de tweede editie van TWOOLS in het kalenderjaar 2000 en de derde in een jaar tijd. Het publiek in maakt kennis met eerste choreografieën van Ruby Edelman en Georg Reischl.